تفاوت اسنپدارگون 8 نسل 3 با نسل 2

Saturday، ۲۰ Aabaan ۱۴۰۲

شرکت کوالکام جدیدترین تراشه از خانواده رده بالای اسنپدراگون 8 خود، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3 را معرفی کرده است. این تراشه قدرت اکثر گوشی های پرچمدار اندرویدی را که در اواخر سال 2023 و بیشتر در سال 2024 عرضه می شوند، تامین می کند.

اما کوالکام در اسنپدراگون 8 نسل 3 جدید چه ارتقاهایی را درمقابل اسنپدراگون 8 نسل 2 بوجود آورده است ؟

کوالکام با جدیدترین تراشه Snapdragon 8 Gen 3 خود، نوید بهبود عملکرد و کارایی بیشتر را میدهد. در جدول زیر مشخصات دو تراشه وجود دارد که نشان می دهد شرکت بین دو نسل تراشه خود چه تغییری ایجاد کرده است.

کوالکام نسبت به سال گذشته تغییراتی در فرمول خود ایجاد کرده است، به طوری که Snapdragon 8 Gen 3 یک هسته متوسط ​​ اضافه کرده و هسته کوچک را حذف کرده است. البته تعداد کل هسته‌ها در هشت عدد ثابت باقی مانده است.

این طرح تاکید بیشتری بر لایه میانی دارد. خود هسته ها نیز متفاوت هستند. اسنپدراگون 8 نسل 3 شامل جدیدترین هسته بزرگ Cortex-X4، هسته‌های متوسط ​​Cortex-A720 و هسته‌های Cortex-A520 است.

کوالکام همچنین کلاک هر هسته از سال گذشته بیشتر کرده است ، به طوری که هسته بزرگ اسنپدراگون 8 نسل 3 بالای 3.3 گیگاهرتز و سه هسته از هسته های متوسط ​​به 3.2 گیگاهرتز رسیده اند.

البته نمی‌توانیم سرعت کلاک را یکی از عوامل اصلی مقایسه دو تراشه قرار دهیم ، اما همچنان سرعت کلاک یکی از شاخص ها برای بررسی عملکرد است.

همچنین علیرغم افزایش سرعت کلاک، کوالکام ادعا میکند از لحاظ مصرف انرژی CPU جدید 20 درصد کارآمدتر از نسل قبلی خود است.

شایان ذکر است که گنجاندن جدیدترین هسته های Arm توسط کوالکام به این معنی است که اسنپدراگون 8 نسل 3 فقط یک چیپست 64 بیتی است. به زبان ساده، برخی از برنامه های قدیمی اندروید که تقریباً یک دهه است به روز نشده اند، دیگر روی SoC جدید اجرا نخواهند شد. به عبارت دیگر اسنپدراگون 8 نسل 2 به عنوان آخرین چیپست پرچمدار برای پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای یک پردازنده گرافیکی جدید Adreno است. کوالکام اعلام کرده است پردازنده گرافیکی چیپست جدید 25 درصد سریع‌تر از نسل قبل است

اسنپدراگون 8 نسل 3 از مدل های چند وجهی نیز پشتیبانی می کند که می توانند متن، تصویر و حتی گفتار را مدیریت کنند. به عنوان مثال، این تراشه می تواند با استفاده از Stable Diffusion در عرض یک دقیقه یک تصویر را توسط هوش مصنوعی ایجاد کند. همچنین می تواند اشیاء موجود در ویدیوها را پاک کند، یعنی یک قدم فراتر از پاک کن جادویی گوگل که فقط برای عکس های ثابت کار می کند.

سنپدراگون 8 نسل 3 از عکاسی Dolby HDR با عمق رنگ 10 بیت پشتیبانی می کند همچنین میتواند با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر بهتری را در فضاهای تاریک ضبط کند.

البته اجرای کامل این ویژگی ها به گوشی های موبایل ساخته شده توسط شرکت های محتلف هم بستگی دارد.

کوالکام ؛ اسنپدراگون 8 نسل 3 را در 24 اکتبر 2023 عرضه کرد. طولی نکشید که اولین گوشی مجهز به این چیپست در قالب سری 14 شیائومی وارد بازار شد، البته در حال حاضر فقط در چین.

همچنین گوشی های بیشتری در سال 2024 به این تراشه مجهز خواهندشد. با این حال انتظار میرود فعلا اسنپدراگون 8 نسل 2 را همچنان روی گوشی ها شاهد باشیم

به صورت کلی تراشه‌های کوالکام اغلب بعد از ورود نسل های جدید در گوشی‌های هوشمند میان‌رده و یا قاتلان پرچمدار استفاده میشوند که احتمالا همین امر باید برای تراشه نسل 2 هم صادق باشد و با توجه به میزان کارایی آن ، بدون شک یک انتخاب عالی است حتی اگر دیگر بهترین تراشه نباشد.